Ahad, 15 Januari 2012

Rasuah

sesuai sangatlah permintaan Ambigal ni. Kalau diluluskan, pasti makin kencanglah rasuah melanda negara. semuanya akan dapat pengampunan. permintaan ni seperti menggalakkan rakyat mengamalkan rasuah. Dalam kerajaan memandang serius bahaya rasuah tanpa mengira kecil atau besar, Ambigal ni pulak menggalakkan orang terlibat dengan rasuah. Buat rasuah kecil je pasti terlepas. Kalau macam nilah cara pakatan nak perintah negara, memang lingkuplah negara. patut yang dia minta pakatan buat ialah ampunkan pesalah yang buat kesalahn kecil dan tidak memudaratkan rakyat dan negara.

Ambiga syor ampun perasuah
Oleh Nahar Tajri

2012/01/15
Anggap laluan mudah pembangkang tawan Putrajaya

ALOR SETAR: Bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk S Ambiga mencadangkan pembangkang mengemukakan rancangan pengampunan kepada pelaku rasuah jika berjaya membentuk kerajaan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) nanti.

Berucap pada Konvensyen Pakatan Rakyat di Stadium Sultan Abdul Halim, di sini, semalam, beliau mengemukakan cadangan itu sebagai satu langkah memudahkan laluan pembangkang ke Putrajaya.
Katanya, pembangkang mesti menghukum perasuah besar dan memaafkan perasuah kecil supaya mereka boleh melangkah ke depan tanpa halangan.
“Kita mesti hukum perasuah besar tetapi maafkan perasuah kecil supaya kita boleh ke Putrajaya tanpa halangan," katanya.

Ambiga mengemukakan cadangan itu dengan mengambil contoh pengalaman Hong Kong ketika menubuhkan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC).

Selain itu, beliau menyarankan pembangkang menyediakan dasar untuk mencari kebenaran dan menyelesaikan kes kematian membabitkan agensi awam.

Katanya, ia berdasarkan contoh proses perdamaian Afrika Selatan melalui pembentukan suruhanjaya untuk mencari kebenaran dalam kes seperti kematian Teoh Beng Hock dan Sarbaini Ahmad.
"Saya mahu tahu apakah pendirian pembangkang dan dalam hal pembentukan commision of truth and reconciliation ini.

“ Ia bertujuan membolehkan anggota keluarga terbabit mendapat keadilan
sewajarnya," katanya.

Sebelum ini, kenyataan Ambiga kerap mencetus kontroversi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Blogger 1

bmf

bmf