Ahad, 22 Januari 2012

Pinda Undang-undang

Rencana kat bawah aku c/p dari Utusan:

dalam banyak undang-undang, undang-undang liwat juga yang dia nak pinda/gubal semula. kalau betul nak mengaibkan seseorang, kenapa undang-undang zina, khalwat, rasuah, hasutan tak dipinda. Kalau undang-undang tu benar-benar mengaibkan dan jadi senjata politik nak menjatuhkan seseorang, kenapa bukan nik aziz, karpal, hj hadi hatta azmin yang kena. kenapa anwar juga yang kena.

aku masih pegang kata-kata oran-orang tua; sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatu ke tanah juga.

apa pun baik layan cerita ni: jangan kentut depan gay

Cakap biar jelas

Bisik-Bisik Mingguan

AWANG bukanlah pakar perundangan tetapi hairan mengapa Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim bersungguh-sungguh mahu meminda undang-undang lapuk yang antara beliau maksudkan ialah peruntukan dalam Seksyen 377 (B) dan 377 (C) kanun Keseksaan.

Kelmarin, beliau menegaskan, pindaan tersebut perlu dibuat bagi memastikan supaya ia tidak digunakan menghina seseorang khususnya terhadap musuh dalam politik.

Malah beliau menyatakan akan melakukan pindaan itu jika ada kuasa. Ini kali kedua Anwar menyentuh soal tersebut selepas wawancaranya dengan BBC yang mencetuskan kontroversi, baru-baru ini.

Awang tidak nampak mengapa perhatian khusus perlu diberi bagi meminda undang-undang tersebut. Ia masih bergantung kepada aduan yang dibuat oleh si pengadu. Sebarang undang-undang berkaitan liwat, rogol dan bunuh, tidak harus dipinda dengan mudah hanya berdasarkan pandangan segelintir individu dan pihak.

Pada Awang, isu lapuk tidak timbul selagi ia berkait rapat dengan soal moral. Dalam Islam sendiri, undang-undang yang diperintah oleh Allah tidak akan lapuk sampai bila-bila. Awang bimbang cadangan pindaan peruntukan 377 (B) dan 377 (c) Kanun Keseksaan mempunyai motif tertentu.

Anwar perlu lebih jelas dalam menyatakan pendiriannya. Contohnya ialah kenyataan beliau pada satu majlis di kediamannya kelmarin yang disiarkan oleh portal pro pembangkang, Malaysiakini.

Ini antara petikannya: Anwar yang juga bekas Presiden Angkatan Belia Islam (ABIM) berkata, umat Islam tidak boleh menghukum seseorang melakukan ‘‘perselingkuhan’' kecuali ia dilakukannya di hadapan umum. ‘‘Orang berkata, itu kalau di tempat persendirian? Kamu tahu mana?... Bukan mengendap atau merobek privasi orang, tidak boleh,” tegasnya.

Sekali lagi Awang rasakan ada sesuatu yang cuba disampaikan oleh Anwar tetapi tidak jelas. Tolonglah tafsirkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Blogger 1

bmf

bmf