Isnin, 28 November 2011

FDI naik 42%

penasihat ekonomi negeri selangor, merangkap ketua umum pkr, merangkap ketua pembangkang yang tak ada parti pasti tambah sakit hati dan sakit kepala. setakat september, fdi malaysia melonjak 42% peratus. dalam keadaan ekonomi yang masih bergolak terutamanya di eropah dan amerka, malaysia ternyata masih mampu menarik pelaburan ke dalam negara. biar macam mana nuar burukkan negara di luar malaysia, ternyata malaysia masih mampu menarik rezeki untuk dinikmati oleh semua lapisan masyarakat tanpa mengira kaum, kedudukan dan agama. kemamkmuran dan keamanan yang dinikmati inilah yang membolehkan anwar mengadakan kongress tahunan di johor. kalau negara huru-hara, cam mana dia nak buat kongress dan ceramah buruk-burukkan kerajaan. dia ni sepatutnya bersyukur, walaupun dia ni banduan dan banyak kes tertangguh di mahkamah, dia masih bebas bergerak ke mana-mana saja.

FDI melonjak 42 peratus kepada RM26.4 bilion setakat September


2011/11/28
KUALA LUMPUR: Pelaburan asing langsung (FDI) Malaysia melonjak 42 peratus kepada RM26.4 bilion pada akhir September berbanding RM18.6 bilion dalam tempoh sama tahun lalu.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata data terbaru Jabatan Perangkaan menunjukkan inisiatif kerajaan untuk merangsangkan pertumbuhan ekonomi sudah membuahkan hasil.
"Berdasarkan kepada aliran masuk FDI untuk tempoh sembilan bulan, ada kemungkinan jumlah FDI tahun ini boleh melepasi angka tahun lalu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Jumlah FDI untuk 2010 ialah RM29.3 bilion, sementara 2009, ia berjumlah RM5 bilion.

Mustapa berkata, Malaysia sudah menerima FDI yang kukuh dalam suku-suku pertama dan kedua tahun ini, masing-masing berjumlah RM10.1 bilion dan RM11.07 bilion.

Bagaimanapun, FDI untuk suku ketiga menyederhana kepada RM5.17 bilion, sebahagiannya disebabkan oleh iklim ekonomi luar yang lemah, terutamanya krisis hutang zon Euro dan kelembapan ekonomi AS.

Mengenai pelaburan persendirian, Mustapa berkata kerajaan yakin mencapai sasaran RM94 bilion tahun ini.
Pelaburan persendirian untuk tempoh Januari-September berjumlah RM75 bilion seperti yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan baru-baru ini. - BERNAMA

Penjara Anwar, Shamsul buat demo



link

ketua AMK PKR dah keluar ugutan. Dah tiup semboyan untuk buat demo. nanti yang berada di depan ahli-ahli biasa je. atau mat-mat indon yang nuar import dari indon. kan ke hubungan nuar dengan pendemo di indon sangat baik. Ketua AMK ni tak tahu duduk kat mana. nanti yang banyak keluar demo tu Melayu, kaum lain, duduk diam-diam aja kat rumah. dan satu lagi, yang melayu tu tentunya dari pas. tak tahulah,sampai bila orang-orang pas ni dilembukan oleh nuar. lihat sajalah kerosakan yang dibawa oleh nuar apabila menyertai umno. pas nyatanya tak mahu belajar, dalam muktamar pas yang lalu, cuba lihat berapa banyak pemimpin pas yang pro nuar dapat pegang jawatan... ulama dah dipinggirkan. hasilnya, perjuangan passekarang lebih berkiblatkan perjuangan mengangkat imej nuar daripada hj hadi.

satu yang peliknya, dari dulu dia orang ni kata Anwar tak bersalah. dah tu, yakin pulak Anwar akan ke penjara. Dia ni mengesahkan lagi yang Anwar tu peliwat. Bagi dia orang ni, liwat tak salah. itu kebebasan seksual, kebebasan individu utnuk buat apa saja.

Ahad, 27 November 2011

Olimpik Malaysia Tumpas

Pasukan Olimpik Malaysia tumpas 2 - 3 kepada Bahrain. Tak mahu kutuk, tak mahu keji, cuma... Malaysia dah main cukup bagus hinggalah Faiz terpaksa dikeluarkan. Rentak jadi tunggang langgang, hilang tumpuan dan mungkin sedikit over confident bila dah sumbat 2 gol. hasilnya gol bolos dalam tempoh kurang 8 minit.

ong kena cari striker lagi la, nyata sangat tak main peranan. gol pun oleh bek dan pemain tengah. satu lagi, kena cari penjaga gol lain la, khairul fahmi ni banyak sangat kontroversi...boleh lihat sini


Kelayakan Olimpik: Malaysia gagal menang di tempat sendiri
27/11/2011 10:54pm

KUALA LUMPUR 27 Nov. - Skuad Harimau Muda gagal menang di tempat sendiri walaupun berjaya mendahului perlawanan dengan dua gol pada sesi kelayakan Olimpik 2012 Kumpulan C.

Bahrain yang bermain dengan 10 orang berjaya menyamakan kedudukan dan seterusnya mendahului Malaysia dalam tempoh lima minit pada separuh masa kedua di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Gol pertama Malaysia berjaya dijaringkan oleh pemain muda berusia 17 tahun, Muhamad Nazmi Faiz Mansor pada separuh masa pertama manakala gol kedua dijaringkan Mahali Jasuli. - Utusan

Rafizi vs lembu

banyak sangat pendedahan yang dibuat, tapi si lembu rafizi ni masih tak faham-faham jugak. tak faham atau tak mahu faham. NFC tak payah bagi penjelasan, bagi saman aja dah cukup. biar banyak mana pun penjelasan dibuat, sebab suka sangat nak tabur fitnah tentang lembu, dia ni pun dah nak jadi lembu...

Ketuk pintu setiap rumah, londehkan ketamakan Umno-BN- Rafizi

(Oleh: Sidiqin Omar)



JOHOR BAHRU 27 Nov: Sekarang adalah masanya perwakilan KEADILAN pulang ke kawasan masing-masing dan menyampaikan maklumat kepada rakyat, kata Pengarah Strategi, Rafizi Ramli dalam ucapan penggulungan di Kongres Nasional ke 8.

“Kita sekarang dalam mood menyerang. Kita londeh ketamakan Umno-BN. Hampir sebulan setiap hari, tiada jawapan dari Menteri,” kata Rafizi yang sebelum ini mendedahkan skandal National Feedlot Corporation yang membabitkan keluarga Menteri, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

“Kalau tanya pandangan dan amati, KEADILAN masuk pilihan raya uhttp://www.blogger.com/img/blank.gifmum sebagai Pakatan Rakyat setelah dasar cukup lengkap. Kita dah tahu nak buat dengan Felda, kita dah tahu untuk buat gaji minima dan kita dah tahu Menteri mana nak disumbat dalam penjara,” katanya.

Menyifatkan pertarungan kali ini lebih sengit dan kotor, Rafizi berkata semangat berkobar-kobar sahaja tidak mencukupi, tanpa jentera pilihan raya ‘mengetuk pintu’ setiap rumah untuk menyampaikan maklumat.

“Jangan sia-siakan harapan rakyat yang digalas di atas bahu kita,” kata Rafizi.



link lembu

Sabtu, 26 November 2011

winnable candidate

sibuk dengan calon boleh menang. semua yang perasan jadi calon pun akan cakap dia boleh menang. cam mana lak nak nilai dan pilih calon boleh menang ni. kalau setiap kawasan guna akar umbi yang menentukan calon, bagaimana pulak caranya. akhirnya, yang tentukan calon ialah ketua bahagian atau ketua perhubungan negeri. dia orang ni boleh harap kah nilai orang dengan jujur. tak kan pm pulak yang nak lihat satu-satu calon yang disenaraikan. atau pm jumpa akar umbi dan tanya siapa yang layak sebenarnya jadi calon...

ingat, ada yang undi bn sebab tak mahu undi pembangkang, kalau pengundi dah menyampah dengan calon yang dipilih, alamatlah...

Calon boleh menang harus diterima majoriti pengundi - PM
26/11/2011 7:23pm

KUALA LUMPUR 26 Nov. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, calon boleh menang (winnable candidate) mestilah seseorang yang boleh diterima majoriti pengundi dalam masyarakat tempatan serta jentera parti.

Perdana Menteri berkata, sekiranya jentera parti menolak, seseorang yang ada kebolehan atau mempunyai rekod kerja yang baik pun pada akhirnya tidak akan berjaya, seterusnya parti akan kalah dan kehilangan kuasa.

"Kalau kita sebagai anggota parti tidak ada sikap yang terbuka dan kita tekankan orang tu (calon itu) mesti merupakan calon yang ikut hierarki (parti) tapi calon kita itu tak mungkin berjaya, calon kita akan gagal,” katanya semasa wawancara khas menjelang Perhimpunan Agung UMNO 2011, di sini hari ini.

Presiden UMNO itu menegaskan pentingnya semua pihak dalam parti memahami maksud “winnable candidate” yang mahu ditonjolkan semasa pilihan raya.

"Kalau tidak, sukar nak mencapai kejayaan. Kalau winnable candidate tu ditampilkan dalam kelompok dalam bahagian tanpa mengambil kira kehendak pengundi teramai, calon itu pun tak akan berjaya,” kata Najib. – Bernama

Hina MB Perak

kena hina ke, kena caci ke, kena maki ke, kena fitnah ke, asal tak kena penampar dahlah. semua tu tak akan beri bekas. semua tu kerja orang tak bertamadun dan bermoral rendah. tak usah layan. kalau layan juga, maka akan jadilah orang yang tak bertamadun dan bermoral rendah.

tabiklah buat MB Perak. tak kisahlah nak kata apa. yang penting, fokus pada kerja. rakyat yang bijaksana taka akan nilai seseorang hanya dengan kata-kata, tapi juga melalui perbuatan dan hasil kerja yang dilakukan. bukan macam kat kelantan tu, negeri mundur dan air paip macam kopi pun, mbnya masih lagi syok sendiri. tak nak mengaku kelemahan... jadilah seperti Tun M, yang fokus pada kerja hingga menjadikan Malaysia sebuah negara yang pesat membangun. biar dihina, dicaci, difitnah, semuanya tak jadi kudis sebab Tun M tahu, lebih baik dia balas semua tu dengan kerja yang membuatkan semua rakyat Malaysia dapat hidup dengan aman dan sejahtera daripada layan semua tu hingga menjadikan kerja tunggang langgang dan rakyat hidup sengsara...

Pembangkang hina MB Perak

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my



IPOH 25 Nov. - Gelaran 'Zambry Hitam Metalik' menggamatkan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak hari ini apabila Datuk Khusairi Abdul Talib (BN-Slim) mendakwa Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Sitiawan) mencaci peribadi Menteri Besar, Zambry Abd. Kadir dalam ceramah-ceramah beliau.

Insiden itu berlaku apabila Khusairi yang mencelah semasa Zambry menggulung perbahasan, mendakwa beliau mengikut ceramah ADUN Sitiawan itu dan mendapati Koo Ham menghina peribadi pemimpin-pemimpin BN termasuk Zambry.

Beliau turut mendakwa mempunyai bukti rakaman video untuk menyokong tuduhan itu dan akan menyerahkannya di luar DUN.

Ekoran itu, Koo Ham bangkit mencabar Khusairi supaya menyatakan ceramah yang mana satu atau menarik balik kenyataan tersebut.

"Ini merupakan tuduhan melulu dan satu fitnah. Pangkor (Zambry) pun tahu saya tidak pernah mencaci peribadi seseorang," tegasnya.

Speaker DUN, Datuk R. Ganesan kemudian meminta Khusairi menarik balik tuduhan terhadap ADUN Sitiawan itu selepas beliau gagal memberikan jawapan kepada Koo Ham.

Zambry turut meminta Khusairi menarik balik kenyataan itu kerana katanya, Koo Ham tidak pernah mencaci secara peribadi tetapi cuma dari segi dasar.

"Saya tidak ambil berat sangat cacian terhadap saya termasuk warna kulit. Bayangkan kalau saya sebagai Menteri Besar memanggil ADUN Pantai Remis dengan warna kulit serta bentuk matanya, sudah tentu akan dicanang satu Malaysia yang saya rasis.

"Tidak baik mempersoalkan warna kulit seseorang kerana ia dijadikan oleh Tuhan. Apakah kita sanggup menghina Aulong dengan gelaran capik? Kita hormat dia," katanya.

Selepas namanya disebut, Yew Tian Hoe (DAP-Aulong) bangkit mencelah memberitahu, terdapat dua jenis orang kurang upaya (OKU) iaitu yang baik dan tidak baik sehingga membuatkan semua ahli dewan ketawa.

Jumaat, 25 November 2011

Anwar PM ke-7




Kalau dah cinta dan kasihnya Azmin pada Nuar tak berbelah bagi, semua pun akan diserahkan. kali ni, jawatan PM pula yang ditadahkannya pada Anwar. kalau kerusi pkr ciput je, sanggupkah Hj. Hadi serahkan jawatan PM pada Anwar. Azmin akan berjuang jugakah menentang PAS, atau PAS tak kisah, yang penting dapat. hampas pkr dan dap pun tak kisahlah, yang penting dapat habuan. DAP biar banyak kerusi pun tak kisah, siapa pun pm tak kisah, yang penting pm nanti ikut cakap DAP.

AUKU

kalau yang ini,aku sokong. boleh menjadi ahli parti politik tetapi dilarang sama sekali membawa politik kepartian di dalam kampus. jika ini juga dilanggar. aku janji perlu dilaksanakan semasa bebudak ni mendaftar masuk universiti. kalau terlibat dengan demo ke, ceramah ke secara senyap atau terbuka di dalam kampus, mereka-mereka ini wajar dibuang kolej. suruh belajar, dapat ijazah dengan pointer tinggi, bukan hanya cukup makan. lepas keluar universiti, lantak koranglah nak giat aktif dalam politik tapi ptptn kena bayar kalau korang ada pinjam...

KUALA LUMPUR 24 Nov. – Kerajaan akan meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1974 bagi membenarkan mahasiswa yang berumur 21 tahun ke atas menjadi ahli parti politik.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, langkah itu diambil bagi menghormati hak berpolitik seseorang mahasiswa tetapi mereka dilarang keras membawa politik kepartian ke dalam kampus.

“Kerajaan percaya kepada kematangan serta kebijaksanaan mahasiswa dan demi menghormati hak mereka yang rata-rata mencapai umur age of majority (21 tahun) kita akan meminda Seksyen 15 AUKU,” katanya.

Beliau berkata demikian secara serentak semasa membentangkan usul bagi pembatalan Proklamasi Darurat mengikut Fasal (3) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan di Dewan Rakyat hari ini.

Akta tersebut sebelum ini menjadi topik perbincangan hangat kerana sesetengah pihak mendesak agar AUKU dihapuskan manakala sebahagian lagi mempertahan kepentingan akta tersebut.

Mengenai keputusan Mahkamah Rayuan yang memutuskan Seksyen 15(5)(a) AUKU sebagai tidak sah, Perdana Menteri berkata, kerajaan akan membuat rayuan terhadap keputusan itu.

“Ini kerana keputusan mahkamah itu mempunyai implikasi terhadap prinsip undang-undang,” jelasnya.

Pada 31 Oktober lalu, panel tiga hakim diketuai Datuk Low Hop Bing dalam keputusan majoriti 2-1 memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan empat penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Keempat-empat penuntut tersebut, Muhammad Hilman Idham, 22; Woon King Chai, 23; Muhammad Ismail Aminuddin, 23, dan Azlin Shafina Mohamad Adzha, 23, ditahan ketika kempen semasa Pilihan Raya Kecil Hulu Selangor.

Utusan Malaysia Online - Berita Utama

dah buat salah, tak mahu minta ampun ka. kalau zaman dulu, aziz babi ni dah kena hukuman berat sebab menyebarkan fitnah.

Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Anwar songsang

Dajal satu ekor ni memang langsung tidak cintakan negara Malaysia. sepatutnya, dengan tindakan dajal ni memburuk-burukkan Malaysia di luar negara, tindakan yang lebih tegas harus dikenakan terhadap beliau. Dajal ni tak boleh didakwa ke disebabkan tindakan beliau memburuk-burukkan negara. kebal sangat ke dia ni. tidak adakah akta untuk mendakwa beliau ni. disebabkan beliau menanamkan bibit-bibit kebencian terhadap negara, tidak bolehkah akta hasutan digunakan. badan kehakiman hanya duduk diam je ka. kalau majlis peguam, memang lagi suka apa yang Nuar ni buat.




Anwar terus burukkan Malaysia

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my


ANWAR Ibrahim menyampaikan ceramah dalam satu forum di hadapan sekumpulan pelajar Indonesia di republik itu pada 30 Julai lalu.

KUALA LUMPUR 24 Nov. – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam siri ceramahnya di Indonesia terus memburuk-burukkan Malaysia dengan menuduh sistem kehakiman negara ini tidak bebas kerana dikongkong oleh pihak kerajaan.

Ketua Pembangkang itu berkata, bukan itu sahaja, hakim-hakim yang menjalankan tugas juga tidak mempunyai kewibawaan kerana mereka terikat dengan ketentuan yang telah dibuat oleh kerajaan apatah lagi sekiranya ia melibatkan orang berpangkat besar.

Beliau berkata, secara ringkasnya, tidak berlaku pemisahan kuasa di Malaysia seperti mana ditetapkan dalam amalan demokrasi berparlimen, khususnya antara badan kehakiman dengan eksekutif.

‘‘Sebagai contoh, jika seorang yang berpangkat besar menerima komisen, orang ini tidak akan masuk penjara, sebaliknya akan dilepaskan.

‘‘Apabila hakim boleh dibeli atau mereka takut untuk membuat keputusan, itu merupakan satu petanda yang cukup buruk (terhadap institusi kehakiman),’’ katanya ketika berceramah di dalam satu forum di hadapan pelajar Indonesia di republik itu, 30 Julai lalu.

Rakaman ceramah tersebut diperoleh Utusan Malaysia hari ini.

Selain itu, Anwar di dalam ceramahnya itu turut memberitahu rakyat Malaysia telah mula mempersoalkan kredibiliti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

‘‘Begitu juga dengan perjalanan pilihan raya di Malaysia. Pada tahun 2008 di kawasan Pantai Barat kita menang di Pulau Pinang, Kedah, Perak, Selangor dan 10 daripada 11 kerusi Parlimen di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

‘‘Hanya satu sahaja kerusi yang mereka menang. Itu pun pada saat-saat akhir, entah bagaimana ada 14,000 undi pos turun dari langit,’’ katanya.

Dalam pada itu beliau menyelar tindakan pihak berkuasa Malaysia menahan enam orang termasuk seorang Ahli Parlimen kerana disyaki menjadi pendukung fahaman komunis.

Soal beliau, adakah wajar mereka yang dikatakan pendukung itu dipenjarakan seperti mana kesalahan memukul orang.

Khamis, 24 November 2011

seks songsang

selagi bapak kepada segala aktiviti songsang masih bergiat aktf dalam politik, pastinya gejala aktiviti seks songsang akan terus berkembang. kuat pakatan rakyat, maka gejala aktiviti seks songsang akan bertambah kuat. satu cara untuk menghalang seks songsang daripada tumbuh subur ialah dengan menolak pakatan rakyat.



KUALA LUMPUR: Kira-kira 100 ibu bapa, guru dan pelajar daripada empat sekolah sekitar ibu negara berhimpun di depan Sekolah Kebangsaan (SK) Ampang, di sini semalam bagi menyuarakan bantahan terhadap golongan yang mahu mempromosikan gaya hidup lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) secara terbuka.

Perhimpunan itu dianjurkan badan bukan kerajaan (NGO) Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), bagi membantah amalan seks songsang berkenaan secara berterusan dengan mengedarkan risalah, sebelum meluaskannya ke seluruh daerah di Selangor dan Kuala Lumpur.
Presiden JMM, Azwanddin Hamzah berkata, perhimpunan yang mendapat sokongan oleh Persatuan Ibu-bapa dan Guru (PIBG) dan NGO lain itu mensasarkan untuk mengumpulkan 100,000 rakyat negara ini bagi menyokong perjuangan itu.
“Gerakan secara berterusan bagi memberikan kesedaran kepada ibu bapa, penduduk dan masyarakat terdapat gerak kerja khusus untuk menolak dan membantah pihak yang mahu mempromosikan gaya hidup songsang itu secara rasmi dan terancang, sekali gus mampu mempengaruhi anak-anak.

“JMM banyak menerima maklum balas daripada ibu-bapa yang mendakwa cadangan penganjuran program Seksualiti Merdeka 2011, boleh merosakkan masa depan anak bangsa, ” katanya di sini semalam.

Katanya, JMM mendapat sokongan PIBG dan pelajar SK Ampang, Sekolah Menengah (SM) Teknik Titiwangsa, SK KOSAS dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Ong Pong selain pembabitan NGO Tiong Hua dan Hindu Ampang.

Katanya, gerakan kedua pula, JMM akan berkumpul di salah sebuah sekolah di Putrajaya pada Sabtu ini dengan sasaran pembabitan daripada pelajar.

Rabu, 23 November 2011

Susu KR1M

manalah agaknya lab yang kata susu tumbesaran KR1M tak selamat. Tony Pua patut bawa menteri kesihatan tengok betul-betul bagaimana lab tu beroperasi. agaknya lab tu di kelantan... sebab itulah ada e-coli.

Kandungan susu rumusan tumbesaran bayi KR1M selamat


2011/11/23
KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan mendapati susu rumusan tumbesaran bayi yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) tidak berbahaya untuk kesihatan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata hasil analisis menunjukkan kandungan vitamin A dalam produk susu itu ialah 3240 I.U (unit antarabangsa) bagi setiap 100 gram dan ia tidak melebihi had sebenar iaitu 5,000 I.U bagi kuantiti yang sama.
"Pihak kilang yang mengeluarkan produk itu juga didapati melaksanakan sistem jaminan keselamatan makanan dan mempunyai sijil ISO 9001:2008," katanya pada sidang media di bangunan Parlimen hari ini.
Sehubungan itu, beliau menafikan dakwaan Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Tony Pua, yang menyatakan produk susu itu mengandungi lapan kali lebih banyak vitaman A daripada had dibenarkan.

Liow berkata, Tony sudah mengelirukan rakyat dengan mengemukakan peraturan kandungan susu rumusan tumbesaran itu dengan peraturan susu rumusan bayi.

Beliau berkata, peraturan kandungan susu rumusan bayi menetapkan had maksimum vitaman A yang dibenarkan ialah 500 I.U.

Sementara itu, Liow berkata pemeriksaan terhadap produk KR1M lain seperti krimer pekat manis, krimer sejat, teh, bihun dan bes miniman buah-buahan Blackucurrent didapati tidak berbahaya dan mematuhi Peraturan-Peraturan Makanan 1985.
Bagaimanapun, katanya pemeriksaan terhadap produk sos tiram mendapati kandungan proteinnya tidak mematuhi standard yang ditetapkan.

"Keputusan analisis dua produk sos tiram itu menunjukkan produk itu masing-masing mengandungi sebanyak 0.8 dan 1.0 peratus protein berbanding standard iaitu tidak kurang daripada 2.5 peratus protein," katanya.

Liow berkata, Kementerian Kesihatan sudah memaklumkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan supaya mengambil tindakan terhadap pengeluar produk itu dan mengarahkan ia ditarik dari pasaran serta-merta.

"Kementerian Kesihatan tidak sekali-kali akan bertolak ansur kepada pihak yang mengeluarkan produk makanan yang boleh membahayakan kesihatan rakyat," katanya.
- BERNAMA

BISP

Kalau dah tak mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, bagaimana dengan Bayaran Insentif Subjek Penting ( BISP ) yang diberikan kepada guru-guru yang mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Melayu. Kenapa BISP dikekalkan sedangkan fungsi dan tujuan ia diadakan sudah dimansuhkan. Bukankah ia satu pembaziran. bagaimanakah dengan guru-guru yang tidak mendapat BISP, apa imbuhan setara BISP yang mereka dapat.

Kalau pun ia dikekalkan, sewajarnya guru-guru yang menerima BISP secara percuma ini wajar turut sama dengan guru-guru Bahasa Inggeris meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah. Kementerian pelajaran wajar memikirkan kaedah yang sesuai agar penerima BISP ini dapat bersama-sama berusaha meningkatkan prestasi Bahasa Inggeris di sekolah. tidaklah dikatakan nanti, mereka-mereka ini makan duit percuma tanpa ada kerja sebagaimana fungsi BISP diwujudkan..


Kebanyakan sekolah guna bahasa Melayu untuk Sains dan Matematik
23/11/2011 4:48pm

KUALA LUMPUR 23 Nov. - Kebanyakan sekolah rendah dan menengah kembali menggunakan bahasa Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd Puad Zarkashi.

Beliau berkata, hanya lima peratus daripada 7,495 jumlah bilik darjah sekolah rendah dan kurang sembilan peratus daripada 21,092 sekolah menengah yang masih menggunakan bahasa Inggeris bagi Sains dan Matematik.

"Meskipun ada pihak yang mempersoalkan tempoh yang begitu panjang terhadap pendekatan ”soft landing” melalui dasar Memartabat Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI), hakikatnya kebanyakan sekolah telah pun kembali menggunakan bahasa Melayu.

"Sebelum melaksanakan sepenuhnya dalam bahasa Melayu bagi kedua-dua mata pelajaran itu, kita gunakan pendekatan ”soft landing” di mana tempoh bagi sekolah rendah sehingga 2016 manakala sekolah menengah sehingga 2021,” katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) mengenai pihak yang masih ingin mengekalkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). - Bernama

Selasa, 22 November 2011

zee avi

mungkin, rata-rata kita semua tak tahu siapa zee avi. artis yang dilahirkan melalui youtube ini telah merakamkan lagu di us. setelah program realiti semakin kurang memberi impak dan AF pun dah tutup kilang, satu-satunya cara menunjukkan bakat dan kehebatan ialah melalui youtube. buktinya, zee avi ni. terdahulu yuna dan terkini najwa latif. selepas ni, akan banyak lagi yang lahir melalui youtube....

lebih lanjut klik sini



Zee Avi adakan konsert di negeri kelahiran
22/11/2011 1:28pm

KUCHING – Penyanyi dan penulis lirik kelahiran Sarawak Zee Avi, salah seorang rekording artis Malaysia yang paling berjaya di luar negara baru-baru ini, kembali ke kampung halaman, Kuching sebagai sebahagian daripada jelajah konsertnya.

Zee, 25, akan membuat persembahan di Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) lama di Petra Jaya di sini Sabtu ini sempena dengan keluaran album sophomore,

“Ghostbird”, yang memaparkan kematangan muzik dan keselesaan beliau sebagai seorang artis yang unggul.

Zee mula menulis lirik Ghostbird atau “Burung Hantu” dalam bahasa Malaysia di dapur rumahnya, Brooklyn pada musim panas lepas, ini diteruskan “Balmy Waters” di Florida Evergladess.

Tiket berharga RM78 (dijual awal), RM98 (di pintu masuk), RM158 (perdana) boleh diperoleh menerusi www.airasiaredtix.com.or www.livescape.asia - Bernama

Nasib polis...

Takziah untuk keluarga allahyarham. alfatihah.. inilah nasib orang-orang kecil dan tidak memberi apa-apa keuntungan kepada politik. cuba kalau penjenayah yang mati kena langgar oleh polis dalam kejadian kejar mengejar, maka akan berpusu-pusulah datang geng-geng putar alam pihak pembangkang ke rumah mangsa. konon untuk menyampaikan ucapan takziah walhal cari modal untuk bantai pihak polis dan kerajaan. yang ni, dia orang tak mahu ziarah ke...

Sarjan maut dilanggar lari
22/11/2011 3:26pm

KUALA LUMPUR — Seorang anggota polis terbunuh selepas motosikal dinaikinya dirempuh sebuah kenderaan dalam satu kejadian langgar lari di Jalan Syed Putra berhampiran pusat beli belah Mid Valley di sini hari ini.

Sarjan Md Noor Shukor, 57, dari Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Brickfields, cedera parah di kepala dan mati di tempat kejadian.

Ketua Polis Daerah Brickfields, ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata, dalam nahas pada 7 pagi tadi, Md Noor sedang dalam perjalanan ke Shah Alam.

"Motosikal yang dinaiki Sarjan Md Noor dipercayai dilanggar sebuah kenderaan dari arah belakang sebelum tercampak ke jalan manakala pemandu kenderaan yang belum dikenal pasti itu melarikan diri,” katanya.

Mayat Md Noor dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk dibedah siasat.

Allahyarham yang telah berkhidmat dengan pasukan polis selama 34 tahun, meninggalkan balu Noriyati Yaakob dan tiga orang anak.

Jenazah dibawa pulang ke kampung halaman isterinya di Labu, Negeri Sembilan petang ini untuk dikebumikan. - Bernama

Korban Emas Bola Sepak Sukan Sea

inilah padahnya apabila pihak pengurusan memandang mudah aspek keselamatan. mengurus ratusan ribu menyokong hanya menyediakan beberapa ribu polis sahaja. bayangkan bagaimana pasukan polis indonesia memastikan keselamatan pemain, pegawai, media dan penonton malaysia dari tindakan ganas dan fanatik pasukan bola sepak indonesia...

harap-harapnya stadium bung karno tidak dibakar disebabkan kekalahan pasukan indon..

2 Penonton yang Tewas Terinjak di GBK Tak Sempat Dapat Pertolongan
Ropesta Sitorus - detikNews




Jakarta - 2 Penonton tewas karena terinjak-injak saat rebutan masuk ke dalam Gelora Bung Karno (GBK) Senayan, Jakarta. Kondisi jenazah yang masih mengenakan kaos Timnas berwarna merah itu dalam kondisi babak belur. Keduanya tidak sempat mendapatkan pertolongan medis.

"Saat ditemukan sudah meninggal dunia," terang petugas medis, Abdul Majid saat ditemui di pintu VIII, GBK, Senayan, Senin (21/11/2011) malam.

Salah satu jenazah dikenali sebagai Reno (20) warga Cililitan, Jaktim, sedang seorang lagi pria tidak diketahui identitasnya. Keduanya terinjak-injak saat rebutan masuk ke dalam pintu VIII.

Saat ditemukan tim medis diperkirakan korban sudah meninggal 1,5 jam sebelumnya. "Komunikasi di sini susah. Jadi tim medis kesulitan melakukan koordinasi," terang Abdul.

Setelah jasad kedua suporter Timnas itu dievakuasi tim medis, petugas segera membawanya ke ambulans. Namun jasad tidak segera dibawa ke RSCM. Selama 2 jam sejak pukul 19.30 WIB, jasad disimpan di ambulans. Alasannya mobil yang disediakan bukan ambulans untuk mengangkut jenazah. Akhirnya, sekitar pukul 21.30 WIB, kedua jasad itu dibawa tim medis ke RSCM.

Isnin, 21 November 2011

Harimau Malaya Baham Garuda

Malaysia menang emas melalui sepakan penalti 5 - 4. padan muka indon yang langsung tidak menghormati negara yang sekian banyak memberi rezeki kepada rakyatnya.

Tahniah Malaysia!!!!!

Ahad, 20 November 2011

Kerja 9 Jam

Ini siapa punya idea ni tak tahulah. buat lepas tu tak jadi. penyakit bekas PM flip flop rupanya masih melekat dalam kepala otak orang-orang atasan kementerian pelajaran.idea separuh masuk ni benar-benar memalukan tpm aje. kenapa tak buat kaji selidik dulu di kalangan masyarakat terutamanya para pendidik sebelum melaksanakan projek ini. kalau rm dah dibelanjakan untuk memulakan projek ini, kan dah membazir namanya. sama macam kebanyakan makmal komputer yang terbengkalai sedangkan keperluan makmal komputer dalam era pendidikan sekarang ini amat amatlah diharapkan.

Guru kerja 9 jam tak diteruskan

Oleh HISYAMUDDIN AYUB
utusansabah@utusan.com.my

LABUAN 19 Nov. - Kerajaan memutuskan untuk tidak meneruskan projek perintis yang mewajibkan guru bekerja sembilan jam sehari pada Januari ini di empat negeri, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran menjelaskan, langkah itu bertujuan mengelak salah sangka dan kekeliruan di kalangan masyarakat dan guru sendiri terhadap pelaksanaan program tersebut.

Katanya, kementerian berasakan program tersebut tidak perlu diteruskan, tetapi segala kajian yang telah dibuat akan dilakukan penelitian secara lebih mendalam.

“Program itu juga tidak perlu diteruskan jika guru sendiri tidak memahami kehendak sebenar program tersebut yang bertujuan memperkasakan perkhidmatan guru di negara ini,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengadakan lawatan singkat ke Labuan dan menyerahkan kunci rumah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Kampung Sungai Labu di sini hari ini.

Hadir sama Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dan Ahli Parlimen Labuan, Datuk Yusof Mahal.

Muhyiddin berkata, projek perintis itu sebenarnya tidak bertujuan membebankan guru-guru, sebaliknya ia merupakan proses menambah baik bidang pendidikan.

“Profesion guru amat istimewa kerana mereka mendidik anak bangsa. Program ini akan memantapkan lagi perkhidmatan perguruan selain memberi impak lebih besar kepada bidang pendidikan negara,” katanya.

Muhyiddin bagaimanapun berkata, projek perintis yang dimulakan di Melaka Tengah dan melibatkan 19 buah sekolah diteruskan seperti biasa.

Sabtu, 19 November 2011

Kuat Seks dan kurang seks

Kurangkan seks, pencegah hamil berjaya turunkan kadar kelahiran tidak dirancang remaja AS



WASHINGTON: Kadar kelahiran di kalangan wanita muda dan remaja di Amerika Syarikat mencatat kejatuhan paling besar dalam sejarah tahun lalu, kata Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Kemanusiaan AS, semalam.

Melalui data dalam Laporan Statistik Penting Kebangsaan, kadar kelahiran di kalangan remaja berusia di antara 15 dan 19 tahun menurun sembilan peratus pada 2010 berbanding tahun sebelumnya.


Ia adalah penurunan terbesar dalam tempoh setahun sejak 1946 - 1947.

“Pada tahap 24.3 kelahiran bagi setiap 1,000 remaja, ia mencatatkan rekod terendah bagi AS,” kata laporan itu.


Kadar kelahiran di kalangan remaja mencatatkan penurunan berterusan sejak 1991 dan kini 44 peratus lebih rendah berbanding 20 tahun lalu.


Ketua Eksekutif Kempen Mencegah Remaja dan Kemahilan Tidak Terancang Kebangsaan, Sarah Brown, berkata tiada masalah sosial lain mencatatkan peningkatan begitu ketara sejak sekian lama.



US dah menurun, kat selangor ni...


257,000 anak luar nikah di Selangor hingga 2008
2:55PM Apr 1, 2011
Masalah kewujudan anak tidak sah taraf di Selangor adalah 'sangat besar' dan jumlah sebenar tidak diketahui kerana ada kes kelahiran anak luar nikah ini tidak didaftarkan.

pkr taman ehsan selayang ceramah 020810 hasan aliPengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Datuk Hasan Mohamed Ali berkata berdasarkan statistik yang ada sehingga 2008, seramai 257,000 anak luar nikah didaftarkan.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Dr Abdul Rani Osman (PAS-Meru) mengenai jumlah anak luar nikah yang didaftarkan dari 2007 hingga 2010 pada sesi soal jawab sidang Dewan Undangan Negeri Selangor di Shah Alam hari ini.

Hassan berkata bahagian penguatkuasaan seperti Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tidak mempunyai bidang kuasa terhadap pendaftaran anak tidak sah taraf kerana ia tertakluk di bawah bidang kuasa Jabatan Pendaftaran Negara.

Sementara itu, beliau berkata JAIS tidak mempunyai jumlah penguatkuasa yang cukup untuk membanteras gejala maksiat yang menjurus kepada kelahiran anak luar nikah di negeri ini.

"Nisbah pecahan anggota Penguatkuasa Agama dan Masyarakat Islam di Selangor ialah 1:25,000 orang," katanya yang berharap jumlah penguatkuasa JAIS akan dapat ditambah.

- Bernama

Sukan SEA: Malaysia layak ke final

Apa pun tahniah kepada Skuad Harimau Malaya kerana berjaya melangkah ke perlawanan akhir acara bola sepak. Walaupun tengok permainan macam hampeh, nasib baik ada juga gol yang berjaya disumbat. Kalau cara main ni di perlawanan akhir,memang bakal kecundang lah harimau Malaya. Macam ada yang tak kena dengan pemain midfield yang gagal berfungsi dengan baik baik, seperti mana ketika perlawanan dengan Indon. Kapten pun seperti langsung tak ada percubaan dari luar kotak penalti, adakah dah kena suruh agar jangan try dari luar kotak. rasanya macam janggal lihat pemain negara yang seperti hilang fokus atau dah terlalu yakin menang...


Sukan SEA: Malaysia layak ke final


2011/11/19
KUALA LUMPUR: Malaysia mara ke perlawanan akhir selepas menewaskan Myanmar 1-0 menerusi jaringan Ahmad Fakri Saarani dalam perlawanan separuh akhir bola sepak Sukan SEA yang berlangsung di Stadium Gelora Bung Karno di Jakarta, Indonesia, sebentar tadi.

Selasa, 15 November 2011

Mangkuk

Aku paling menyampah tengok mangkuk sekor ni, kalau lihat kat parlimen, meluat sangat. kalau membahas. menyampuk dia saja yang terer dengan hujah-hujah yang dangkal. sangat memalukan. pihak kem sebelah nak jadi monyet, dia pun nak jadi siamang.

ini dia keluar lagi isu. Isunya Shahrizat mesti letak jawatan. aku tak tahu sistem/peraturan apa dia pakai. orang yang sepatutnya dirujuk sebagai bersalah tidak ditanda. orang yang tak tahu apa-apa dituding bersalah hingga mesti lepas jawatan. Kalau ada isu, sebaiknya rujuk kepada polis atau sprm untuk tindakan. tak payahlah nak tunjuk yang dia ni baik sangat.

ini yang dia kata:

Bung Moktar mahu Shahrizat letak jawatan
Kow Gah Chie
9:32PM Nov 14, 2011
Timbalan Pengerusi Majlis Ahli Parlimen BN (BNBBC) Datuk Bung Moktar Radin hari ini memberitahu Dewan Rakyat bahawa menteri kabinet yang bertanggungjawab dalam Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) patut meletakkan jawatan.

Perkara itu disebut sekali lalu ketika membahaskan ucapan penggulungan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Chor Har berkaitan Rang Undang-undang Perbekalan 2012.

bung mokhtar parliament 080708 01Bung Moktar (kiri) membuat saranan itu ketika ahli parlimen BN membahaskan isu rundingan pertukaran saham antara syarikat penerbangan tambang murah AirAsia dengan Malaysia Airlines.

"Pendirian saya cukup jelas, macam isu Fidlot, saya memang setuju ini bukan kerja Umno, ini kerja perseorangan. Pada saya orang ini harus bertanggungjawab.

"Kalau saya pada tempat ini, saya letak jawatan, menyusahkan. Dia punya kerja semua musnah. Mana tidak betul, kita kena betulkan.

"Walaupun dia menteri Umno, siapa dia, dia bersalah, letak jawatan lebih baik daripada jadi liabiliti keapda Umno dan Barisan. Kita tegas, sebab kita memerintah negara ini dengan adil," katanya.

Ahli parlimen Kinabatangan yang lantang itu, bagaimanapun tidak menyatakan nama menteri berkenaan di dalam dewan.

Namun, ketika dihubungi Malaysiakini lewat petang tadi, Bung Moktar mengesahkan bahawa beliau merujuk kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

"Dia patut bertanggungjawab dan menghadapi akibatnya," kata Bung Moktar.

Kedai Rakyat

Ini jawapan Mydin berkenaan isu beberapa produk yang dikatakan berkualiti rendah dan susu ada bakteria.

Bandingan palsu pembangkang

Oleh SOFIAN BAHAROM
sofian.baharom@utusan.com.my

PETALING JAYA 14 Nov. - Perbandingan harga yang dilakukan ahli-ahli Parlimen pembangkang terhadap produk Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) adalah palsu dan bertujuan mengaburi mata rakyat semata-mata.

Sambil membidas tindakan tersebut, Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Bhd. (Mydin), Datuk Ameer Ali Mydin berkata, dari segi kualiti, sepatutnya mereka membandingkan produk KR1M dengan produk Carrefour Brand bukannya Carrefour Big Saver.

Katanya, harga produk Carrefour yang dibandingkan pembangkang dengan produk KR1M turut bercanggah dengan harga sebenar produk tersebut di pasaran.

"Produk kami menunjukkan penjimatan antara 30 hingga 50 peratus apabila dibandingkan dengan jenama popular serta antarabangsa misalnya Nestle, P&G, Unilever dan sebagainya. Pembangkang pula membandingkan jenama KR1M dengan jenama persendirian pasar raya lain seperti Carrefour Big Saver.

"23 barangan yang dibandingkan pembangkang adalah tidak berasas kerana terdapat perbezaan daripada segi kualiti seperti pencuci serbaguna, sardin dan teh Ceylon," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar sebelum ini yang menyatakan bahawa harga dan kualiti produk KR1M tidak seperti yang digambarkan.

Jelas Ameer Ali, kualiti pencuci serba guna adalah berlainan dan mempunyai komposisi berbeza manakala produk sardin yang dibandingkan berbeza daripada segi kualiti dan rupa berbanding produk KR1M.

Tambahnya, perbandingan terhadap teh Ceylon dengan teh hitam keluaran Carrefour turut tidak setara kerana teh Ceylon adalah dari Sri Lanka sepenuhnya dan lebih berkualiti manakala teh hitam adalah campuran sumber teh dari Indonesia dan Sri Lanka.

Berhubung perbandingan produk lain katanya, pembangkang seharusnya membandingkan produk KR1M dengan jenama seperti peluntur pakaian Clorox, pencuci pakaian Dynamo dan sabun buku Dobi.

Daripada segi berat dan isipadu, ujar beliau, Tony membandingkan pencuci pinggan mangkuk KR1M yang berisipadu 400 gram dengan pencuci pinggan mangkuk Carrefour Big Savers berisipadu 350 gram yang kualiti pembungkusannya berbeza.

Beliau menambah, begitu juga dengan produk koktail buah-buahan KR1M yang dibandingkan dengan produk sama jenama Edible Specialities yang isipadunya kurang daripada 150 gram.

Sementara itu, berhubung kandungan khasiat produk, susu pekat KR1M mempunyai khasiat 2 gram protein berbanding krimer manis Carrefour Brand sebanyak 1.6 gram protein.

"Terdapat juga produk yang berlainan jenis dibandingkan oleh Tony iaitu minuman bes blackcurrant KR1M yang dibandingkan dengan kordial anggur Carrefour Big Saver.

"Turut dikesan pada perbandingan pembangkang adalah enam produk yang harganya jauh lebih rendah daripada harga sebenar iaitu tisu tandas, krimer pekat manis, daging kisar jenama Ramly, kentang goreng jenama KK dan minuman berkarbonat," tambah beliau.

Dalam pada itu, pembekal susu segar menolak sama sekali dakwaan susu segar yang dijualnya di KR1M dicemari bakteria E.Coli.

Pengarah Corakmas Marketing Sdn. Bhd, Low Chee Keong berkata, setiap susu yang dibekalkan telah menjalani sebanyak dua pemeringkatan saringan sebelum dipasarkan KR1M.

"Kami menerima susu segar daripada penternak-penternak lembu seawal pagi yang akan diuji tahap bakteria terlebih dahulu sebelum dibeli daripada mereka.

"Malah dalam pemprosesan kilang, kita berjaya mengurangkan tahap kehadiran koloni bakteria sebanyak 1,000 dengan tahap suhu setinggi 85 darjah selsius," tegasnya.



aku sarankan agar Mydin dan pembekal-pembekal barangan KR1M saman je puak pembangkang yang timbulkan isu ni...

Sabtu, 12 November 2011

Wartawan Haram Jadah

Agaknya, dia orang inilah dalang yang fitnah PM. Entah berapa banyak dia orang ni kena bayar untuk siar fitnah tu...

Wartawan Indonesia siar laporan palsu

Daripada SAHARUDIN MUSTHAFA
saharudin.musthafa@utusan.com.my

JAKARTA 11 Nov. - Demi ganjaran wang berjuta-juta rupiah, segelintir wartawan Indonesia didakwa sanggup menyiarkan laporan tidak tepat atau berat sebelah.

Bertambah parah, sebagai menjaga kepentingan pihak yang menawarkan suapan itu, wartawan-wartawan terbabit sanggup 'mereka cerita' termasuk isu-isu yang melibatkan politik, undang-undang dan ekonomi.

Amalan buruk itu didedahkan seorang wartawan yang hanya mahu dikenali sebagai Danu Pratama (bukan nama sebenar) kepada akhbar Jakarta Globe hari ini.

Danu yang sudah tujuh tahun bekerja sebagai wartawan berkata, dengan melakukan pekerjaan terkutuk itu, dia mampu mengaut upah antara 7.5 juta rupiah (RM2,623) sehingga ratusan juta rupiah.

Jelasnya, upah suapan tersebut mengambil kira sejauh mana kepentingan sesuatu isu itu didedahkan, sumber yang membiaya dan sebesar mana dakwaan mahu diperbesar atau dimanipulasi sama ada di media cetak atau elektronik serta media baru.

''Saya tidak melakukannya (menerima suapan) sendirian kerana jika hanya saya seorang, ia nampak terlalu ketara.

''Kebiasaannya, saya akan melakukannya bersama rakan-rakan lain. Semuanya lima wartawan dan saya bertindak sebagai koordinator dan berurusan dengan sumber yang memerlukan khidmat kami,'' katanya Danu sambil mendakwa kerja terkutuk itu turut diamalkan oleh wartawan organisasi media yang kononnya dianggap 'bersih' dan memiliki kredibiliti.

Sementara itu, pendedahan Danu turut menarik perhatian seorang wartawan kanan tempatan yang mengakui budaya 'menyogok' wartawan menjadi sebahagian daripada amalan dalam kerjaya kewartawanan di Indonesia.

''Bahkan, sesetengah pejabat kerajaan dan syarikat swasta menyediakan peruntukan kepada pihak media yang kononnya disebut sebagai 'elaun kenderaan'," kata Pengerusi Gerakan Wartawan Bebas Indonesia (AJI), Nezar Patria (gambar).

Dakwanya, pihak-pihak yang menyokong budaya negatif itu lazimnya memiliki senarai nama wartawan yang selalu membuat liputan acara mereka dan kumpulan wartawan terbabit dibayar antara 250,000 rupiah (RM87) hingga 1 juta rupiah (RM350).

''Kebiasaannya yang menerima wang itu terdiri daripada wartawan yang bekerja di organisasi media yang tidak memiliki kredibiliti atau syarikat yang menawarkan gaji kecil," dakwa Nezar. - Utusan

Selasa, 8 November 2011

Masuk Umno

257 penyokong Pas Kelantan sertai UMNO

TANAH MERAH 6 Nov. - Seramai 257 penyokong Pas di negeri ini menyertai UMNO selepas kecewa dengan kepimpinan Pas yang didakwa hanya pandai menabur janji tetapi tidak tahu melaksanakannya.

Sebanyak 187 daripada mereka adalah penyokong Pas dari Kampung Bechah Peleting, Pondok Lama dan Banggol Pisang Galadi di sini, yang menyertai UMNO dan menyerahkan borang keahlian kepada Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz dalam satu majlis di Kampung Banggol Pisang Gala di sini malam semalam.

Dalam majlis berasingan, seramai 70 nelayan tradisional pantai di Kuala Kemayan juga mengisytiharkan keluar Pas dan menyerahkan borang keahlian UMNO kepada Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr. Awang Adek Hussin pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kuala Kemasin, Bachok hari ini.

Sementara itu, wakil tiga penduduk kampung terlibat, Kamaruddin Abdullah, 53, berkata, dia bosan dengan tindakan Pas yang hanya bijak berjanji tetapi tidak mengotakannya.

"Sudah 20 tahun saya berada dalam Pas, tetapi semasa menghadapi kesukaran apabila seorang anak terpaksa masuk hospital kerana menghidap leukemia, Pas hanya berkata 'insya-Allah'.

"Setiap kali saya minta bantuan, jawapan yang sama saya terima. Usia saya pula semakin meningkat dan anak-anak memerlukan pelbagai perkara antaranya persekolahan dan pekerjaan yang Pas tidak dapat sediakan," katanya.

Zahari Hussin, 37, pula berkata, dia tidak melihat sebarang perubahan di kampungnya sejak Pas memerintah Kelantan lebih 20 tahun lalu kerana masih tiada kemudahan malah sesetengah tempat belum mempunyai lampu jalan.

Sementara itu, Abdullah Ghani, 53, berkata, dia tidak pernah mendapat perhatian sepanjang menjadi ahli parti tersebut kecuali diminta menghadiri ceramah.

Ikmal Hisham semasa berucap pada majlis tersebut berkata, rakyat mampu membawa perubahan sekiranya mereka mengambil keputusan mengundi Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti.

Sementara itu, wakil nelayan tradisional pantai Kuala Kemayan, Azlan Mamat berkata, mereka akan berusaha menarik lebih ramai nelayan di Kampung Kemayan, Pantai Senok dan Kuala Kemasin memberi sokongan kepada UMNO pada pilihan raya umum akan datang.

Katanya, kerajaan Pas Kelantan tidak pernah memberikan bantuan kepada golongan tersebut biarpun rata-rata mereka hidup dalam kemiskinan.

"Wakil rakyat Pas hanya turun padang menemui nelayan ketika pilihan raya dan selepas itu tidak lagi nampak muka untuk beramah mesra dengan golongan miskin seperti kami.

"Kerajaan Persekutuan pula sentiasa menyalurkan bantuan termasuk pukat, sampan dan enjin bot serta elaun saraan hidup RM200 setiap bulan dan ia sewajarnya memberi kesedaran kepada semua nelayan untuk tidak lagi memberi kemenangan kepada Pas," katanya.

Seorang lagi nelayan, Ramli Awang, 45, berkata, hanya kepimpinan UMNO setempat yang gigih menyalurkan perkhidmatan kepada rakyat sedangkan wakil rakyat Pas seolah-olah berpeluk tubuh dan tidak pernah menghargai sokongan rakyat sebelum ini.

Katanya, elaun sara hidup bulanan yang disediakan oleh kerajaan Persekutuan amat bernilai kepada semua nelayan Kelantan terutama pada musim tengkujuh.

Sementara itu, Awang Adek berkata, hasil perkhidmatan yang telus dan ikhlas akhirnya menyedarkan penyokong Pas untuk berpihak kepada UMNO kerana mereka sebenarnya turut diabaikan oleh pemimpin Pas terutama ketika mereka benar-benar memerlukan bantuan.


banyak mana pun yang masuk, aku masih percaya yang Kelantan akan kekal di bawah PAS. Sebabnya, golongan yang mencari makan di luar kelantan, tetap akan mengundi PAS, tetap akan mahu Kelantan dihambat kemunduran..

Khamis, 3 November 2011

Seksualiti Merdeka

Polis haramkan semua program Seksualiti Merdeka - Khalid
03/11/2011 8:14pm

KUALA LUMPUR 3 Nov. – Polis Diraja Malaysia (PDRM) mulai hari ini mengharamkan sebarang majlis yang dilakukan mana-mana penganjur berkaitan dengan program ”Seksualiti Merdeka” demi ketenteraman awam.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata, polis telah mengenal pasti dan akan memanggil kesemua mereka yang terlibat dalam penganjuran program itu termasuk Datuk S. Ambiga untuk dirakam keterangan mereka.

"Polis akan mengambil tindakan di bawah Seksyen 27A (1)(C) dan juga 298A Akta Polis untuk menghalang sebarang penganjuran majlis itu,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Beliau berkata, undang-undang di negara ini tidak mengiktiraf kegiatan songsang yang boleh menghancurkan kehidupan beragama di negara ini.

"Polis menerima banyak bantahan dari pihak badan bukan kerajaan (NGO) termasuk badan agama Islam dan bukan Islam yang bimbang majlis ini akan menimbulkan suasana tidak harmoni, perasaan permusuhan serta mengganggu ketenteraman awam,” katanya.

Merdeka Seksualiti 2011, program yang bermula semalam sehingga 13 November ini, antara lain mendesak hak sama rata untuk golongan homoseksual dan transeksual seperti gay, lesbian, biseksual, interseks serta transgender. – Bernama


mau tanya ketua pembangkang parlimen Malaysia: Dia setuju ke tak setuju dengan benda yang dicadang akan dirasmikan oleh pengerusi Bersih 2.0.

Blogger 1