Jumaat, 16 Mac 2012

Amah

apa kata, majikan pulak buat macam kat bawah:

1. sewa bilik sebulan ( termasuk bil air, letrik )= RM300

2. makan minum = RM200

Jumlah = RM500 daripada RM700 tinggal RM200. dengan ni, majikan boleh upah dua atau tiga orang amah. potongan kat atas tu belum masuk lagi, belanja perubatan, hiburan, pengangkutan dan sebagainya. jadi untuk seorang amah, majikan perlu bayar minima RM200.

kalau tak buat macam tu, nampak sangat majikan kat negara kita ni ditindas.



Seorang amah, satu tugas

Oleh SAHARUDIN MUSTHAFA
saharudin.musthafa@utusan.com.my

JAKARTA 15 Mac - Amah dari Indonesia yang akan mula dihantar ke Malaysia bulan depan hanya akan melakukan satu tugas khusus di rumah majikan mereka dengan gaji minimum RM700.

Ini bermakna, seandainya seorang amah diupah untuk mengasuh bayi, tugasnya hanyalah mengasuh bayi dan tidak akan melakukan kerja-kerja rumah yang lain.

Sehubungan itu, bakal majikan di Malaysia tidak lagi boleh mengharapkan kepada seorang amah sahaja untuk melakukan semua kerja di rumah mereka.

Keputusan itu dicapai hasil rundingan Pasukan Petugas Khas Bersama (JTF) antara kerajaan Indonesia dan Malaysia yang menetapkan penghantaran Tenaga Kerja Indonesia (TKI) akan mengikut kemahiran masing-masing dalam empat bidang tertentu iaitu memasak, mengasuh bayi, menjaga orang tua dan mengemas rumah

Menurut Ketua Pengarah Bahagian Pembinaan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr. Reyna Usman, penetapan empat bidang khusus itu dibuat sebagai langkah memastikan amah yang dihantar ke Malaysia benar-benar terlatih.

Pada masa sama, keputusan itu juga jelas beliau, dilakukan, bagi menyenangkan majikan di Malaysia yang sering berhadapan dengan masalah pembantu rumah.

Selama ini, jelas Dr. Reyna, amah yang dihantar ke Malaysia tidak profesional dan melakukan semua kerja rumah sehingga menyebabkan majikan mudah marah kerana pembantu berkenaan tidak terlatih.

"Seorang TKI yang dihantar ke Malaysia akan menjalankan satu tanggungjawab sahaja. Kalau dia diperlukan untuk menjaga anak, maka jaga anak sahajalah.

"Tetapi kalau majikan mahukan TKI melakukan kesemua empat tugas khusus itu maka mereka harus mengambil empat TKI melakukan kerja-kerja itu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini selepas mengadakan pertemuan dengan JTF Malaysia-Indonesia mengenai pengambilan, penempatan dan perlindungan pembantu rumah Indonesia serta ejen pembantu rumah asing Malaysia.

Bagaimanapun, untuk menguasai kemahiran dalam empat bidang khusus tersebut, Dr. Reyna menjelaskan, kesemua amah harus mengikuti latihan selama 200 jam di pusat bimbingan yang diiktiraf oleh pemerintah Indonesia.

Hasil persetujuan itu juga, seramai 106 pembantu rumah Indonesia akan dihantar ke Malaysia sebaik mereka selesai menjalani latihan berkenaan yang bermula hari ini.

Latihan selama 200 jam berdasarkan bidang khusus itu dijangka selesaikan dalam tempoh 21 hari .

Dr. Reyna turut memberitahu, sebanyak 12 daripada 176 agensi pekerjaan Indonesia bersedia melatih pembantu rumah berkenaan.

Sementara di Malaysia pula, kata beliau sebanyak lima daripada 221 agensi pekerjaan sudah menyatakan kesediaan untuk menguruskan penempatan amah-amah tersebut.

Kesemua 106 amah berkenaan pada ketika ini sedang dilatih di Surabaya, Jawa Timur dan di Bekasi, Jawa Barat.

Dr. Reyna yakin selepas penghantaran kumpulan pertama itu, ribuan lagi dapat dikirim ke Malaysia, dengan anggaran antara 4,000 hingga 5,000 orang sebulan.

Menurutnya, kedua-dua JTF juga bersetuju kos pengambilan pembantu rumah ditetapkan pada RM4,511 dan majikan hanya boleh mengambil balik RM1,800 yang dibayar terlebih dahulu bagi pihak pekerja mereka kepada agensi pekerjaan.

Persetujuan lain yang turut dicapai kata beliau, ialah pembantu rumah akan diberi satu hari cuti setiap minggu serta dibenarkan menyimpan pasport sendiri.

Sehingga kini, belum ada seorang pun pembantu rumah Indonesia dihantar secara rasmi ke Malaysia sejak Indonesia menarik balik moratorium pengiriman pembantu rumahnya ke Malaysia pada 1 Disember tahun lalu.

Pembekuan sementara itu ditarik balik berikutan kesepakatan yang dicapai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono di dua pertemuan iaitu di Lombok, Nusa Tenggara Barat pada Oktober dan di Bali pada November tahun lalu.

Pemerintah Indonesia melaksanakan pembekuan sementara itu pada 26 Jun 2009 berikutan beberapa kejadian penderaan terhadap pembantu rumah Indonesia oleh majikan Malaysia. - Utusan

Anak Murid Adam



dalam diam rupanya Adam ni dah ada pengikut. hebat sungguh dia ni. tapi rasanya kerajaan tak kan bagi hukuman pada dia ni. bijak sungguh dia ni guna AUKU untuk racun pelajar lain bencikan kerajaan. walhal tujuan asala nak gambarkan kerajaan Malaysia amat zalim.

dah nama PELAJAR, kenalah BELAJAR sungguh-sungguh. bukan nak berpolitik dan berdemo haram je. sebab tak ada peraturan macam AUKU lah jiran seberang kita ni menghadapi masalah nak kawal mahasiswa. ada je yang tak puas hati kat dia orang. dahlah suka berdemo, masa yang sama menjahanamkan pulak harta kerajaan. dahlah banyak ganggu ketenteraman awam, buang masa, buang tenaga, buang wang dan beri persepsi yang buruk pada negara. ini belum lagi banyak kerugian yang dialami oleh banyak pihak bila demo haram dibuat.


Baca Sini

Blogger 1