Khamis, 30 Jun 2011

Go bala untuk Anwar

Gobala dah buka gelanggang. Tak adakah pemimpin kerajaan yang sezaman dengan Anwar masa dalam kerajaan buat laporan polis. Tak ada ngo-ngo buat laporan polis.

pembangkang pulak, takkan tak buat laporan polis. kalau Anwar tak bersalah, tak perlu gusar dan takut. inilah masanya nak bersihkan nama Anwar. Tuduhan yang dilemparkan oleh Gobala amat berat. Jika Anwar tak bersalah dan Gobala terbukti bersalah kerana memfitnah, ada hukuman yang menanti.

dan sekarang, laporan polis perlu dibuat. jangan nak demo bersih aje, tapi orang sendiri tak mahu dibersihkan.


Gobala dakwa RM888b untuk parti, beli senjata api

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Bebas Padang Serai, N Gobalakrishnan meminta Kementerian Kewangan menyiasat pembabitan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam aktiviti pengubahan dan pengaliran wang haram yang didakwanya bernilai RM888 bilion.
Gobalakrishnan mendakwa Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh itu melakukan aktiviti berkenaan ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dengan mencetak RM13.2 bilion wang dalam bentuk wang kertas RM500 dan RM1,000.
Ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perniagaan Perkhidmatan Wang 2011 di Dewan Rakyat, semalam beliau berkata wang itu adalah yang dilaporkan Integriti Kewangan Global (GFI) dan digunakan oleh Anwar sehingga kini untuk menaja aktiviti parti, termasuk membeli senjata api.

“RM888 bilion ini adalah rentetan sistem kronisme dan nepotisme dibawa Permatang Pauh. Satu dunia tahu wang haram ini digunakan untuk menjatuhkan Timbalan Perdana Menteri (Allahyarham Tun Ghafar Baba) suatu ketika dulu.

“Saya juga tidak nafikan kemungkinan wang itu digunakan untuk demonstrasi BERSIH. Dengan wang haram ini senjata boleh disediakan dan ada tuduhan Permatang Pauh bekal senjata untuk pengganas.

“Duit RM500 dan RM1,000 dicetak ketika beliau jadi Menteri Kewangan, saya minta Kementerian Kewangan siasat dan saya sedia membantu sekiranya diberi imuniti (kekebalan),” katanya.
Gobalakrishnan yang sebelum ini keluar daripada PKR turut mendakwa Anwar melalui orang tengah membawa keluar wang haram dalam jumlah besar ke luar negara.

“Kalau kementerian beri status imuniti, saya boleh berunding dengan pihak yang pernah membawa keluar RM500 dan RM1,000 bagi pihak Permatang Pauh. Banyak beg wang dibawa keluar dari Malaysia ke Indonesia melalui jet peribadi milik dua individu kepunyaan syarikat judi di negara ini,” katanya.

Beliau juga mendakwa Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak) turut terbabit dengan aktiviti mengumpul wang secara haram membabitkan nilai RM100 juta.

“Saya percaya wang RM100 juta ini dilabur oleh isterinya, Shamsidar Taharin bersama ahli perniagaan berbangsa Cina dalam syarikat modal. Saya mahu Kementerian Kewangan siasat dari mana duit itu datang dan dilaburkan,” katanya.

Isnin, 27 Jun 2011

ISA

huh....!

patutnya ISA AKAN digunakan jika penganjur tetap berdegil. sabar je la tengok amaran ni. lembutnya... aduyai. diplomasi itu penting, tapi pembangkang ni ada diplomasi ke... ada tak dia orang kisahkan kepentingan negara bakal terjejas, kepentingan para peniaga, pengangkutan awam akan terganggu.

baik tangkap dia orang ni dan kerahkan buat kerja amal. bersihkan tempat-tempat kotor kat KL ni.. yang tu sesuai sangat dengan BERSIH dia orang ni...


ISA boleh diguna terhadap penganjur perhimpunan haram 9 Julai
26/06/2011 8:14pm

HULU SELANGOR 26 Jun — Kementerian Dalam Negeri (KDN) tidak menolak kemungkinan akan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap mana-mana penganjur perhimpunan haram pada 9 Julai ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, keperluan menggunakan tindakan ISA hanya dilakukan apabila terdapat ancaman kepada kepentingan awam dan keselamatan negara.

"Tindakan ISA boleh digunakan kepada perkara yang betul-betul menjejaskan keselamatan negara seperti (kumpulan militan) Jemaah Islamiah(JI)... sindiket perdagangan manusia, namun apabila digunakan dalam konteks yang berkaitan politik, pasti dieksploitasi pihak tertentu,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Hulu Selangor di sini hari ini. - Bernama

Ahad, 26 Jun 2011

Bersih yang x bersih

sepatutnya :

bila demo ni tak diluluskan:

tangkap je penganjurnya: guna ISA, kalau perap je nanti langsung tak boleh pakai:

para pendemo pun kena tangkap: wajar didenda RM10000 ke atas: biar padan muka!

kan, duduk kat rumah kan lebih bagus. gotong dengan keluarga ke, dengan komuniti ke, bersih juga kl dari aedes.

dan selalunya, yang jadi bodoh dan bebal, orang Melayu, sentiasa jadi kuli untuk bangsa lain.

patutnya, pihak polis nanti pesongkan laluan pendemo BERSIH ni nanti untuk bersihkan kawasan KL yang kotor. yang tu sesuai sangatlah...

Selasa, 7 Jun 2011

Amah Mati

Malaysia patut kuatkuasa pembantu rumah Indonesia hanya untuk orang melayu Islam, india boleh dapat dari India, Bangladesh, sri Lanka dan Cina boleh dapat dari negara China, Filipina, atau Vietnam. Perlu buat dan mesti buat benda ni untuk mengelak perkara dera, bunuh berlaku. apabila ini berlaku, akibatnya Malaysia akan terpalit dengan bahana yang dilakukan oleh pembangsat-pembangsat ni.

Suami isteri majikan amah ditahan

Oleh MOHAMMAD KHAIRUL JAMAIN
pengarang@utusan.com.my


SEPASANG suami isteri yang disyaki terlibat mendera amah ditahan reman di Mahkamah Petaling Jaya, semalam.

PETALING JAYA 6 Jun - Polis menahan sepasang suami isteri kerana dipercayai terlibat dalam kes mendera hingga mati pembantu rumah mereka di Sea Park di sini semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah berkata, pasangan berusia 56 dan 53 tahun itu ditahan kira-kira pukul 3 petang semalam sebaik sahaja diminta hadir ke balai polis.

Pembantu rumah warga Indonesia itu, Isti Komariyah, 26, dibawa oleh majikannya ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) pada pukul 7.50 pagi semalam namun disahkan telah meninggal dunia sebaik sahaja tiba.

Pasangan terbabit hari ini ditahan reman selama enam hari sehingga Sabtu depan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Mangsa mula bekerja dengan pasangan tersebut sejak Disember 2008 lalu.

"Siasatan hasil bedah siasat petang semalam mendapati, terdapat kesan lebam baru dan lama serta calar pada bahagian belakang, dahi serta lengan mangsa.

"Hasil siasatan lanjut yang dilakukan di rumah majikan mangsa, polis menemui beberapa lagi petunjuk yang boleh membantu siasatan kes ini," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Ketua Polis Daerah, Supritendan Meor Hamdan Meor Mohamad.

Mohd. Adnan bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai kejadian yang menimpa pembantu rumah itu sambil memberitahu, siasatan polis masih dijalankan.

Beliau berkata, pihaknya sedang mengenal pasti punca kematian wanita itu selain bekerjasama dengan pejabat kedutaan negara asalnya.

Mayat wanita itu kini ditempatkan di PPUM.

Rabu, 1 Jun 2011

Free RM20

Aku cuma dok fikir, ada lagi ke rakyat negara ni yang guna letrik bawah RM20. Kalau pekerja asing, pendatang tanpa izin, pakistan, bangla, yang duk menyewa rumah tu, aku percaya, mesti bil letrik rumah dia orang bawah RM20 sebab dia orang ni tak pentingkan sangat peralatan letrik, yang penting cuma cari duit.

kalau rumah rakyat negara ni ( tak termasuk miskin tegar, kalau masih ada )sekurang-kurang keperluan asas seperti tv, peti sejuk, seterika, kipas angin, radio, lampu dalam 10 ketul yang diguna setiap malam, boleh ke guna letrik bawah RM20.




Tiada kenaikan guna 300 kWj


PUTRAJAYA 30 Mei – Kerajaan hari ini mengumumkan struktur tarif baru elektrik yang menyaksikan 75 peratus atau 4.4 juta daripada 5.94 juta pengguna domestik tidak akan mengalami kenaikan bil bulanan sekiranya mereka mengekalkan penggunaan elektrik pada 300 kilowatt sejam (kWj) atau kurang.

Kerajaan terus memberi bekalan elektrik percuma kepada pengguna yang bil elektriknya di bawah RM20. Kerajaan dijangka menanggung kos RM122 juta setahun untuk membiayai bekalan percuma ini.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, penyelarasan yang berkuat kuasa 1 Jun itu dilakukan selari dengan penyemakan semula harga gas untuk sektor elektrik di Semenanjung yang berkuat kuasa pada tarikh sama.

Menurut beliau, kerajaan menjangkakan kenaikan tarif elektrik akan memberi kesan minimum kepada kadar inflasi iaitu sebanyak 0.27 peratus.

Katanya, pihak yang menggunakan antara 301 hingga 1,000 kWj sebulan atau 23.5 peratus pengguna domestik pula mengalami kenaikan bil elektrik antara RM0.07 hingga RM30.30.

“Bagi pengguna komersial voltan rendah seperti restoran kecil yang penggunaannya tidak melebihi 200 kWj sebulan, kadar kenaikan maksimum adalah sebanyak 6.2 peratus atau RM4.60 sebulan.

“Pengguna industri voltan rendah termasuk pengusaha memproses makanan kecil-kecilan pula mengalami kenaikan tarif maksimum sebanyak 6.2 peratus atau RM4,” katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Beliau berkata, tarif industri khas yang ditawarkan kepada sektor industri yang perbelanjaan bil elektrik mereka melebihi lima peratus daripada kos operasi masih dikekalkan.

“Sektor industri yang layak akan terus menikmati kadar tarif yang rendah walaupun jurang perbezaannya dengan kadar industri biasa akan dikurangkan secara berperingkat selari dengan dasar kerajaan yang menggalakkan penggunaan tenaga secara cekap.

“Kerajaan akan memperkenalkan insentif tertentu dalam tempoh terdekat untuk menggalakkan pengguna membeli peralatan elektrik cekap tenaga,” katanya.

Berikut merupakan maklumat penstrukturan tarif elektrik yang diumumkan Peter Chin hari ini, iaitu:

* Kerajaan meluluskan permohonan Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk menaikkan tarif asas sebanyak dua peratus. Semakan diperlukan untuk menampung kos pembekalan elektrik semasa serta membolehkan TNB mempertingkatkan pelaburan dalam penyediaan infrastruktur yang lebih baik.

* Menaikkan kadar diskaun di luar waktu puncak bagi storan tenaga termal daripada 1.5 sen kWj kepada 3.5 sen kWj.

* Memberi diskaun sebanyak 10 peratus daripada kadar tarif biasa kepada institusi pendidikan yang dibiayai sebahagian oleh kerajaan seperti mana yang diberi kepada rumah ibadat dan institusi kebajikan.

* Syarikat rawatan dan pengagihan air serta pembentungan diletakkan di bawah kategori tarif industri.

* Mengekalkan tarif khas pertanian yang mula diperkenalkan pada tahun 2006.

* Kerajaan memutuskan agar kutipan tambahan satu peratus daripada bil bulanan disumbangkan kepada Dana Tenaga Boleh Baharu. Kutipan ini tidak termasuk pengguna yang menggunakan elektrik di bawah 300 kWj sebulan.

Blogger 1